Search This Blog

Saturday, January 28, 2017

"REM" de Mircea Cartarescu




De curand, avand ceva mai mult timp liber, am inceput sa alcatuiesc o lista de lecturi recomandate in scoala. Asta in ideea ca desi in anumite clase s-a spus despre mine ca "se vede c-am citit" eu stiu care este adevarul si anume acela ca in ceilalti ani nu puneam mana pe nici macar o carte. Acum am redescoperit lecturile copilariei, unele citite deja, dar acum intelese altfel si unele stiute doar dupa titlu si din cartile de comentarii. Sunt de parere ca fiecare scriere isi are varsta si farmecul ei la care e bine sa fie citita, insa niciodata nu e prea tarziu sa iti imbogatesti vocabularul si imaginatia cu povesti nemuritoare.

In acest demers al meu am descoprit REM-ul lui Mircea Cartarescu, lectura recomandata acum aparent pentru clasa a IX-a. Dupa primele pagini m-am mirat ca este o lectura scolara, pentru ca avem impresia ca-mi sta in maini un roman erotic. Nu ca as fi impotriva descoperirii de noi orizonturi prin diferite genuri literare ci pur si simplu ma miram cum paianjenul care intra pe sub usa din baie doar pentru a vedea frumusetea unei femei goale poate constitui un exemplu pentru adolescentii si asa tulburati de sentimente contradictorii. Apoi usor usor am inteles de ce este inclusa aceasta opera pe lista de lecturi suplimentare Intocmai pentru faptul ca varsta vulnerabila este un hotar intre copilarie si maturitate. Urmatoarele pagini mi-au adus aminte atat de capitolul "Joc si joaca" ce mi-a fost atat de drag la vremea respectiva cat si de minunatele experiente din "mahalaua" curtii blocului. Aceasta este o nuvela initiatica, in care durerea si neajunsurile saraciei alaturi de boala unuia dintre parinti sunt mascate de prietenia dintre copii, nemarcata inca de discriminarea de natie sau orientare sexuala. In timp ce citeam fiecare pagina ma transpuneam practic in aventurile fetitelor care lasa papusile deoparte si inventeaza din mers jocuri care le fac sa treaca prin diverse stari emotionale si care le ajuta sa se cunoasca din ce in ce mai bine. Cat despre REM, ramane la intelegerea fiecaruia sa spuna ce este de fapt: un vis, o comoara, o alta dimensiune, realitatea, momentul 0, o nebunie, toate acestea la un loc sau poate altceva...

Lectura placuta va doresc si numai bine!
 

No comments:

Post a Comment